tirsdag 8. januar 2008

8. november 2007

Førskolelærer rollen
Førskolelærerrollen
Under det didaktiske arbeidet har førskolelæreren ansvar for at alle de syv fagområdene blir dekt. Dette innebærer både planlegging, gjennomføring og evaluering.
Som førskolelærer kan du jobbe som styrer og pedagogosk leder i en barnehage.
Den pedagogiske lederen har da blandt annet ansvaret for en avdeling i barnehagen. Styreren har det overordna ansvaret for barnehagens pedagogiske virksomhet. Vurderingen av dette skal skje i forståelse med foreldre og personalgruppe. Dette skjer i samtaler på personal-, foreldre-, og sammarbeidsutvalgets møter. Styreren har også det faglige ansvaret for årsplanens innhold. Ped.lederen har ansvar for det didaktiske arbeidet på sin avdeling, samt ansvar for veiledning av personalgruppa og foreldresamtaler der.
Førskolelæreren har ansvar for å veilede personalet. Ref. Rammeplanen s 16. 1.7.
sit.” Styrer og pedagoisk leder har et særlig ansvar for planlegging, gjennomføring, vurdering og utvikling av barnehagens oppgaver og innhold. De er også ansvarlig for å veilede det øvrige personalet slik at alle får en felles forståelse av barnehagens ansvar og oppgaver. Styrers oppgave innebærer å sørge for at de enkelte medarbeidere får ta i bruk sin kompetanse.”
Den amerikanske pedagogen Urie Bronfenbrenner skisserer førskolelærerens rolle i en økologisk tankemodell (henv. Komp. ped 122). Her tar hun for seg de psykologiske, sosiale og politiske faktorer satt i system. Mikro – meso-ekso-makro. Det er forståelsen av denne helheten som er grunnleggende for førskolelærerens evne til å utvikle kvaliteter som gir barn gode utviklings- og oppvekstvilkår.
LOGG
Onsdag, 7. november 2007
Kl : 11.15 – 12.30
Linn-Renate Olavsen
Beate Holmen Erlandsen
Linn Lindsjørn
Gina Bye Capello
Anette Schibstad (syk)

Ingen kommentarer: